آرشیو اردیبهشت ماه 1399

آژانس تبليغاتي و ديجيتال ماركتينگ آران

سئو چيست؟

۹۹ بازديد

آيا ميدانيد سئو چيست؟ چرا اهميت دارد؟ در اين مقاله از سير تا پياز اصول سئو و مفاهيم پايهاي آن را براي شما خوانندگان وبلاگ آران باز ميكنيممطالعه اين مقاله به شما كمك ميكند تا نسبت به اصول بنيادين و مفاهيم سئو درك كاملي پيدا كنيد.

سئو

سئو يعني بهينهسازي موتور جستجو. سئو مجموعه اقداماتي است در راستاي افزايش كيفيت و كميت ترافيك وبسايتتان در كنار نمايش برندتان از طريق نتايج موتور جستجوي غيرپولي (يا ارگانيك).

عليرغم معناي ظاهري سئو، بايد گفت كه اين مفهوم بيشتر به افراد و كاربران ارتباط دارد تا موتورهاي جستجو.

سئو يعني درك و فهم اينكه افراد در فضاي آنلاين در جستجوي چه ميگردند، به دنبال چه پاسخهايي هستند، از چه واژههايي استفاده ميكنند و نوع محتواي مصرفي كه خواهان مصرفش هستند، چيست.

دانستن پاسخ به اين سوالات به شما اجازه ميدهد تا به افرادي كه در جستجوي آنلاين براي راهكارهاي پيشنهاديتان هستند، متصل شويد.

اگر از قصد و نيات مخاطبانتان آگاهي داشته باشيد، يك روي سكه سئو را شناختهايد، اما روي ديگر آن ارائه خواسته مخاطبان به شيوهاي است كه كراولرهاي موتورهاي جستجو بتوانند آن را پيدا كرده و درك كنند. در اين راهنماي جامع، با هر دو روي اين سكه آشنا خواهيد شد.

اصول موتورهاي جستجو

موتورهاي جستجو، دستگاههاي ارائه پاسخ هستند. آنها ميلياردها تكه محتوا را جستجو ميكنند و هزاران عامل را ارزيابي كرده تا تعيين كنند كدام محتوا براي عبارتي كه جستجو كردهايد، بهترين است.

موتورهاي جستجو همه اين را با كشف و دستهبندي محتواي دردسترس در اينترنت (صفحات وب، پيديافها، تصاوير، ويدئوها و...) از طريق يك فرايند شناختهشده به عنوان «كراولينگ و ايندكسينگ» و سپس مرتبسازي آن در راستاي انطباق با عبارت جستجوشده در روندي كه به آن «رتبهبندي» ميگوييم، انجام ميدهد.

نتايج «ارگانيك» چيست؟

همانطور كه قبلاً هم گفتيم، نتايج موتور جستجوي ارگانيك، آن دسته مواردي هستند كه از طريق پيادهسازي بر مبناي اصول سئو اثربخش به دست ميآيند، نه آنهايي كه برايشان پول پرداخت ميشود (راهكارهاي غيرتبليغاتي). شناسايي اين موارد آسان استتبليغات مشخصاً برچسبهايي دارند و نتايج باقيمانده در قالب «10 لينك آبي» در زيرشان ظاهر ميشوند. اما با وجود تغييرات در شيوه جستجو، امروزه چطور نتايج ارگانيك را ميتوان شناسايي كرد؟

امروزه، در صفحات نتايج موتور جستجواغلب به آنها سرپ (SERP) ميگويند- تبليغات و قالبهاي نتايج ارگانيك پويا بيشمشخصههاي سرپ») از پيش ديده ميشوند.

برخي مثالها از مشخصههاي سرپ، اسنيپتهاي سفارشي (جعبههاي پاسخ)، جعبههاي مردم اغلب ميپرسند، كاروسلهاي تصويري و...هستند. مشخصههاي جديد سرپ هرروز در حال افزايش بوده و براساس جستجوهاي افراد، بروز ميشوند.

براي مثال، اگر شما «آبوهواي تهران» را سرچ كنيد، يك پيشبيني آبوهوا براي شهر تهران مستقيماً در سرپ بجاي يك لينك به سايت پيشبيني آبوهوا ظاهر ميشود. و اگر براي «پيتزا تهران» سرچ كنيد، يك نتيجه «بستهاي محلي» از جاهايي كه در تهران پيتزا به فروش ميرسد، برايتان به نمايش درميآيد. خيلي راحته، مگه نه؟

به خاطر داشته باشيد كه صفحات موتور جستجو از تبليغات پول درميآورند. هدفشان حل بهتر جستارهاي جستجوگر (در سرپها) است تا جستجوگران همواره بازگردند و در سرپ هميشه حضور فعال داشته باشند.

برخي مشخصههاي سرپ در گوگل ارگانيك هستند و ميتوانند تحت تاثير اصول سئو قرار گيرند. اينها اسنيپتهاي سفارشي (يك نتيجه ارگانيك ترفيعشده كه پاسخ را در يك جعبه نشان ميدهند) و سوالات مرتبط (جعبههاي «مردم اغلب ميپرسند») هستند.

بيانش ارزشمند است كه مشخصههاي جستجوي ديگري هم وجود دارد كه در دسته تبليغات پولي قرار نميگيرند، و معمولاً تحت تاثير اصول سئو نيستند اين مشخصهها اغلب دادههايشان را از منابع دادههاي مالكانهاي مانند ويكيپديا، وبامدي و آيامديبي به دست ميآورند.

چرا سئو اهميت دارد؟

درحاليكه تبليغات پولي، رسانههاي اجتماعي و ديگر بسترهاي آنلاين ميتوانند براي وبسايتهايتان ترافيك ايجاد كنند، اكثريت ترافيك آنلاين توسط موتورهاي جستجو ايجاد ميشود. نتايج جستجوي ارگانيك بيشتر حوزههاي ديجيتال را پوشش ميدهد، براي جستجوگران بيشتر قابل اعتماد هستند، و كليك بيشتري نسبت به تبليغات پولي دريافت ميكنند.

براي مثال، از بين جستجوهاي انجامشده در ايالات متحده، تنها 2.8 درصد از افراد روي تبليغات پولي كليك كردهاند.

سئو يكي از كانالهاي بازاريابي آنلاين است كه اگر بهدرستي راهاندازي شود، ميتواند در گذر زمان برايتان سودآوري داشته باشد. اگر يك تكه محتواي منسجم داشته باشيد كه لياقتش را داشته باشد كه با كلمات كليدي درست رتبه بگيرد، ترافيكتان در گذر زمان افزايش خواهد يافت، درحاليكه تبليغات به تزريق سرمايه مداوم براي ارسال ترافيك به سايتتان نياز دارد.

موتورهاي جستجو روزبهروز در حال هوشمندتر شدن هستند، اما كماكان به كمك ما نياز دارند.

سئو كردن وبسايتتان به دريافت اطلاعات بهتر براي موتورهاي جستجو كمك ميكنند، طوريكه محتوايتان ميتواند به شكل مناسب ايندكس شده و در نتايج جستجو به نمايش گذاشته شود.

آيا نياز به استخدام يك متخصص، مشاور يا آژانس براي كار سئو وجود دارد؟

بسته به ظرفيتتان، تمايلتان به يادگيري و پيچيدگي وبسايت(هاي)تان، با خودتان تا حدي كار سئو را انجام دهيد. يا، ترجيح دهيد كه از كمك يك متخصص بهرهمند شويد. در هر صورت، كار درستي ميكنيد.

اگر به دنبال كمك يك متخصص هستيد، لازم است بدانيد كه آژانسها و مشاوران تبليغاتي بسياري در زمينه «خدمات سئو» فعاليت ميكنند، اما سطح كيفيت كاريشان با هم تفاوت دارد. شناخت چگونگي انتخاب يك شركت سئوي مناسب در پول و زمانتان صرفهجويي خواهد كرد، چون تكنيكهاي سئو ميتوانند بيش از اينكه به شما كمك كنند، برايتان خسارتآفرين باشند.

سئو كلاه سفيد دربرابر سئو كلاه سياه

سئو كلاه سفيد به تكنيكهاي سئو ، بهترين اقدامات و راهبردهايي اشاره دارد كه مبتني بر قوانين موتور جستجو هستند و تمركز اوليهشان بر ارائه ارزش بيشتر براي شماست.

«سئو كلاه سياه» به تكنيكها و راهبردهايي اشاره دارد كه در تلاش هستند تا موتور جستجوها را اسپم كنند يا آنها را دور بزنند. شايد سئو كلاه سياه موفقيتآميز باشد، اما وبسايتها را در معرض پنالتي واقع شدن يا ايندكسزدايي شدن (حذف شدن از نتايج جستجو) قرار ميدهد و پيامدهاي اخلاقي به همراه دارد.

وبسايتهاي جريمهشده، كسبوكارهايي ورشكسته خواهند بود. اين علتي ديگر است كه بايد در زمان انتخاب يك متخصص يا آژانس سئو به دقت عمل كنيم.

 

اهداف مشابه موتورهاي جستجو و صنعت سئو

موتورهاي جستجو ميخواهند به شما كمك كنند تا موفق شويد. در واقع، گوگل يك راهنماي شروع به كار سئو دارد، كه بيشتر به يك راهنماي مبتديها شباهت دارد! آنها از اقدامات انجامشده توسط انجمنهاي سئو حمايت ميكنند. همايشهاي بازاريابي ديجيتال مانند آنباونس، امانسرچ، سرچلاو، و مازكان متعلق به ماز معمولاً مهندسان و نمايندگان موتورهاي جستجوهاي برتر را در كنار هم جمع ميكنند.

گوگل به وبمسترها و سئو كارها از طريق تالارگفتگوي كمك مركزي وبمستريشان و ميزباني ملاقاتهاي زنده در دفاترشان كمك ميكند (متاسفانه بينگ در سال 2014 تالارهاي گفتگوي وبمستري خود را تعطيل كرد).

درحاليكه راهنماهاي وبمستر هر موتور جستجو با ديگري تفاوت دارد، اصول اوليهشان به هم شباهت دارد: سعي نكنيد موتورهاي جستجو را گول بزنيد. در عوض، به بازديدكنندگانتان تجربهاي آنلاين و بينظير را اهدا نماييد. براي انجام اين كار، راهنماهاي موتورهاي جستجو را دنبال كرده و به دنبال درك قصد و نيت كاربران باشيد.

راهنماهاي وبمستري گوگل

اصول سئو اوليه

  •   در ابتداي امر، صفحات را براي كاربران بسازيد، نه موتورهاي جستجو.
  •   كاربرانتان را فريب ندهيد.
  • از حقههاي هدفمند جهت بهبود رتبهبنديهاي موتور جستجو پرهيز كنيد.
  • يك قانون اساسي اين است كه بايد از توضيح كارهايي كه براي وبسايتتان كردهايد به يك كارمند گوگل، واهمه نداشته باشيد. آزمون مفيد ديگر پرسيدن اين سوال است كه «آيا اين كار به كاربران من كمك ميكند؟ اگر موتورهاي جستجو نبودند آيا اين كار را براي كاربرانم انجام ميدادم؟»
  • در اين باره فكر كنيد كه چه چيزي موجب ميشود، وبسايتتان منحصربهفرد، ارزشمند يا مشاركتي جلوه كند.

نبايدها

  • اقدام به درج محتواي خودكار نكنيد.
  • در اسكيماهاي لينكي شركت نكنيد.
  • صفحاتي با محتواي كم يا غيرابتكاري (كپيشده از جاي ديگر) خلق نكنيد.
  • غيب كردننمايش محتواي متفاوت به كراولرها نسبت به آن چيزي كه بازديدكنندگان آن را ميبينند. لينكها و متنهاي پنهان نداشته باشيد. صفحات درگاهيصفحاتي كه خلق شدهاند تا براي جستجوهاي ويژه براي ترافيك قيف به وبسايتتان، خوب رتبه بگيرند.

راهنماهاي وبمستري بينگ

اصول سئو اوليه

  • محتواي شفاف، حسابي، مشاركتي و آسانيافت در وبسايتتان داشته باشيد.
  • عناوين صفحهتان را شفاف و مرتبط بيان كنيد.
  • لينكها نمايانگر محبوبيت شما خواهند بود و بينگ به لينكهايي كه به طور ارگانيك رشد كرده باشند، پاداش ميدهد.
  • تاثيرگذاري اجتماعي و بهاشتراكگذاريهاي اجتماعي سيگنالهاي مثبتي هستند كه ميتوانند تاثيري مثبت بر چگونگي رتبهبندي ارگانيكتان در بلندمدت داشته باشند.
  • سرعت صفحه در كنار تجربه كاربري مفيد و مثبت اهميت دارد.
  • از صفات آلت جهت توصيف تصاوير استفاده كنيد تا بينگ بتواند محتوايتان را بهتر تشخيص دهد.

نبايدها

  • محتواي ضعيف، صفحاتي كه بيشتر تبليغاتي يا لينكهاي همكاري در فروش در آنها وجود دارد، بازديدكنندگان را به سايتهاي ديگر ارجاع ميدهند، خوب رتبه نميگيرند.
  • تاكتيكهاي لينكگذاري نامناسب كه هدفشان افزايش تعداد و ماهيت لينكهاي داخلي است، مانند خريد لينكها، مشاركت در اسكيماهاي لينكي ميتواند موجب ايندكسزدايي شما شود.
  • مطمئن شويد كه از سازههاي URL مبتني بر كلمه كليدي، منسجم و شفاف استفاده كردهايد. پارامترهاي پويا ميتوانند به URLهاي شما آسيب بزنند و منجر به ايجاد معضلات محتوايي شوند.
  • مطمئن شويد كه URLهايتان توصيفي، كوتاه، و پر از كلمه كليدي باشند و تا حد امكان از قراردادن كاراكترهاي غيرحرفي پرهيز كنيد.
  • دفن كردن لينكها در جاوااسكريپت/فلش/سيلورلايت؛ محتوايتان را از اين مسائل دور كنيد.
  • محتواي كپي نداشته باشيد.
  • تكرر كلمات كليدي نداشته باشيد.
  • غيب كردن -نمايش محتواي متفاوت به كراولرها نسبت به آن چيزي كه بازديدكنندگان آن را ميبينند.

راهنماهاي ارائه كسبوكار محليتان به گوگل

اگر كسبوكاري كه برايش كار سئو انجام ميدهد، فعاليتي محلي دارد، و اين كار را از طريق يك موقعيت ثابت مكاني انجام ميدهد يا براي ارائه خدمات به محل موردنظر مشتريان